Exclusive Conta

Consultanta contabila de baza pentru firmele la inceput de drum

Consultanta contabila de baza pentru firmele la inceput de drum

Consultanta contabila de baza pentru firmele la inceput de drum

Sistemul de impozitare

O persoana fizica poate sa detina mai multe companii, fiind asociat unic in fiecare dintre ele. In Romania taxarea este de 2 feluri.

  1. Impozit pe venit – procentul de impozitare este 3% in cazul in care societatea nu detine niciun angajat, si 1% daca societatea are un angajat cu norma intreaga de 8 ore pe zi, sau totalul normelor angajatilor cu timp partial insumeaza 8 ore.

Conditia care este obligatorie pentru mentinerea impozitarii pe venit de 3%/1% este ca cifra de afaceri sa nu depaseasca 1.000.000 euro. Veniturile care intra in calculul acestei cifre reprezinta totalul vanzarilor, precum si veniturile din active financiare/imobilizate vandute.

  • Impozit pe profit – procentul de impozitare este de 16% pe profit. Profitul impozitat este dat de diferenta dintre veniturile impozabile si cheltuielile deductibile. Calculul este unul mai complicat si se tine seama de cheltuielile nedeductibile care se scad din totalul cheltuielilor inregistrate de companie. Aceste cheltuieli pot fi cheltuieli de deplasare neinsotite de ordine de deplasare, cheltuieli de protocol care depasesc limita de deductibilitate de 2% din baza de calcul (total venituri – total cheltuieli + cheltuieli cu protocolul + cheltuieli cu impozitul pe profit), plati fara justificare (fara factura sau alt document care insoteste plata), cheltuieli care nu sunt efectuate in interesul firmei, ci in interesul personal al asociatilor.

O companie poate opta o singura data sa devina platitoare de impozit pe prodfit daca detine capitalul social de minim 45.000 ron si doi angajati cu norma intreaga.

Rapoarte financiare oferite lunar. Achizitii de servicii non-eu. Consultanta contabila. SRL - Drepturi de autor

Deschiderea contului bancar de catre nerezidenti

In cazul in care asociatul este nerezident, procedurile in Romania sunt diferite, si la multe banci este obligatorie prezenta fizica a persoanelor care doresc deschiderea conturilor bancare. Se fac verificari suplimentare, care tin de procedurile fiecarei banci in parte si durata de deschidere poate sa fie una destul de lunga.

Adresa de corespondenta

Adresa unde se vor transmite documentele aferente companiei este de regula adresa sediului social, si ar trebui sa fie specificat in contractual de inchiriere, ca corespondenta va fi predate catre dvs. atunci cand este primita la sediul social. Sediul social, este o adresa fizica, unde va puteti desfasura activitatea fizic, sau fara activitate, detinut de regula de op siocietate de avocatura, care intocmeste contracte de gazduire sediu social pe maxim un an de zile, si ulterior durata acestuia se prelungeste.

Adresa de corespondenta nu recomandam sa fie a societatii de contabilitate, deoarece se exclude trasabilitatea documentelor, nu exista garantia ca acea societate nu isi va schimba sediul, sau ca va fi prestator pe toata durata de viata a companiei. Modificarile sunt anevoioase si necesita mult timp la aparitia acestor schimbari. Este important ca aceasta sa fie adresa sediului social si sa nu se modifice decat la schimbarea sediului. Totodata putine firme de contabilitate isi asuma raspunderea pentru gestionarea corespondentei clientului. La contabil trebuie sa ajunga facturile, chitantele, extrasele bancare, bonurile fiscale, contractele in cazul in care sunt solicitate, deconturile de asigurare, ordinele de deplasare care insotesc documentele justificative din deplasari.

TVA

Taxa de valoare adaugata este de 19% actualmente. Plafonul de scutire este de 300.000 lei. Acest plafon este reprezentat de totalul vanzarilor, avansuri sau servicii prestate/marfuri vandute.

In cazul in care societatea este neplatitoare de TVA si doreste sa achizitioneze servicii din UE, este necesar sa obtina un cod special de TVA, care ii permite achizitionarea acelor servicii. Facturile se vor emite de catre prestatori, fara TVA, insa fiind neplatitoare de TVA, acel TVA nu poate fi dedus si va fi platit in Romania in cota de 19% in luna urmatoarea achizitiei.

Acelasi lucru este valabil si pentru bunurile achizitionate de neplatitori de TVA din UE. Daca se detine cod special de TVA, facture furnizorului este fara TVA, si se achita TVA in Romania. Daca nu se detine cod special, si se doreste achizitionare de bunuri, in cursul unui an se pot achizitiona bunuri fara cod special de TVA, daca totalul nu depaseste 37.000 lei (10.000 euro la curs aderare UE)

O societate platitoare de TVA nu va plati TVA nici catre furnizorul din UE, nici in Romania, Aplicandu-se sistemul taxarii inverse atat pentru serviciile precum si pentru bunurile achizitionate.

Anglia in prezent nu este parte UE si achizitiile de bunuri de acolo sunt considerate importuri, si se taxeaza cu TVA in Vama. Pentru servicii, nu se plateste TVA, daca societatea este platitoare de TVA, si se plateste TVA in Romania daca societatea este neplatitoare de TVA.

TVA-ul achitat in Anglia si modul de recuperare nu imi este cunoscut. Posibil sa se poate recupera doar in situatia in care bunurile ajung in Romania si se aplica vamuire, si in acest caz, solicitati TVA achitata inapoi, pentru a Evita dubla taxare.

 Redeventa dreturi de autor

Tratamentul fiscal al veniturilor sub forma redeventelor achitate nerezidentilor este prevazut in codul fiscal la categoria – Impozitul pe veniturile obtinute din Romania de nerezidenti si impozitul pe reprezentantele firmelor straine infiintate in Romania

La plata acestor venituri catre nerezidenti, se retine cota de 16% sau cea speicifcata in conventia de evitare a dublei impuneri, in cazul in care intre cele doua tari exista asa ceva.

Se va retine la sursa impozitul pe venitul din redevente obtinut de nerezident din Romania si se va declara astfel:

1. daca nerezidentul va prezinta un certificat de rezidenta fiscala intrun stat care are incheiata cu Romania o conventie de evitare a dublei impuneri – cota cea mai mica intre cea din Codul fiscal si cea de la art. Redevente din Conventie (art. 12 de obicei).

2. daca nerezidentul nu prezinta certificatul de mai sus – cota de la art. 224 din Codul fiscal , adica 16%

Impozitul retinut in Romania, se poate utiliza in tara straina sub forma unui credit fiscal, si in acest scop se solicita de la Autoritatea fiscala din Romania un document care atesta sumele retinute si platite, in vederea prezentarii acestuia autoritatii fiscale straine. Aceeasi procedura este aplicabila si in Romania, in cazul in care se detin documentele justificative care atesta plata impozitelor in strainatate cf art 131 din Codul fiscal.

Angajarea de personal

Angajarea se inregistreaza prin transmiterea catre ITM a informatiilor cu privire la contractul de munca cu o zi inainte de inceperea contractului. Incetarea se declarar in ziua incetarii. Erorile de transmitere se sanctoneaza cu amenzi de catre ITM la data depistarii acestora.

Salariul minim in Romania este actualmente de 2300 RON.

Taxele sunt in valoare de 25% – asigurari sociale, 10% asigurari de sanatate, 10% impozit pe venit.  (Aproximativ 1000 ron) la care se adauga Contributia asiguratorie de munca in valoare de 2.25% asupra fondului de salarii.

Relatia cu contabilul

Se recomanda solicitarea lunara a balantelor de verificare, a registrelor jurnal, a balantelor de parteneri si solicitare de orice informatii care ajuta la tinerea unei relatii transparente in vederea depistarii din timp a erorilor sau neclaritatilor care pot interveni pe parcursul lunii si diminuarea riscului de a ramane neidentificate.

Call Now Button